Hasta Haklarım Nelerdir
07 Temmuz 2021

           T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğünün “Hastaneye Yatan Hastaların Hasta Hakları konusunda Bilgilendirilmesi Projesi’ne göre hasta ve yakınlarının yataklı tedavi hizmetlerinden faydalanmalarından dolayı hastanenin işleyişi ile ilgili ve özellikle de hasta hakları konusunda bilgilenmeleri amaçlanmaktadır. Bu bağlamda “HASTA HAKLARINIZ ve SORUMLULUKLARINIZ” aşağıda belirtilmiş olup, hastanede bulunduğunuz süre içinde tedavinizle ilgili her kademedeki personelimizin sizlere yardımcı olacağını, ayrıca öneri, dilek ve şikâyetlerinizle ilgili başvurularınızın da hasta hakları birimimizce mutlaka değerlendirmeye alınacağını bilgilerinize sunarım. Acil şifalar dileğiyle…

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Başhekim

                    

HAKLARINIZ    

1)Hizmetten Genel Olarak Faydalanma:
Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma, ırk, dil, din ve mezhep cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.

2)Bilgilendirme ve Bilgi İsteme:
Her türlü sağlık hizmetinin ve imkânının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü ve veya yazılı isteme hakkı vardır.

3)Sağlık Kuruluşunu ve personelini seçme ve değiştirme:
Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.

4)Mahremiyet:
Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.

5)Reddetme, durdurma ve rıza:
Tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı vardır.

6)Güvenlik:
Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır.

7)Dini vecibelerini yerine getirebilme:
Sağlık tesisinin imkânları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır

8)İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:
Saygı, itina ve ihtimam gösterilecek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve*rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.

9)Ziyaret ve refakatçi bulundurma:  
Sağlık tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye ve mevzuatın ve sağlık tesisinin imkânları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır.

10)Müracaat, şikâyet ve dava hakkı: 
Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikâyet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır


1)Genel Sorumluluklar:

1.1.Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.

1.2.Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.

1.3.Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.


2)Sosyal Güvenlik Durumu:

2.1.Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.

2.2.Hasta sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vizesini zamanında yaptırmak zorundadır


3)Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme
:

3.1.Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.


4)Hastane Kurallarına Uyma:

4.1.Hasta: başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır. Hasta Sağlık Bakanlığı ve diğer Sosyal Güvenlik kurumlarına belirlenen sevk zincirine uymalıdır.

4.2.Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon sürecince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.

4.3.Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.

4.4.Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.

4.5.Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır. 


5)Tedavisi İli İlgili Önerilere Uyma:

5.1.Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.

5.2.Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.

5.3.Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını bildirmesi gerekir.

5.4.Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.